Khamis, 12 Julai 2012

METAFIZIK 1; RAHSIA AKAL


PEMBUKA KUNCI AMALAN HIKMAH AKAN DIIJAZAHKAN KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT SECARA JARAK JAUH DENGAN PERCUMA...!!!

Sila ke halaman... PENGENALAN > JARAK JAUH > PENYELARASAN > HUBUNGI SAYA... di dalam blog QUANTUM ILMU HIKMAH ini




Pada seluruh tubuh manusia mengandungi 80,000 bilion sel, manakala di dalam otak manusia saja mengandungi 10 bilion sel.

Pusat Akal mengandungi 30% hingga 40% daripada jumlah keseluruhan otak manusia yang mana tiada langsung pada reptilia dan jika ada pun pada haiwan yg lain, peratusnya kecil berbanding dgn manusia. Pada kucing hanya 3.5%, pada anjing 7%, pada keluarga monyet pula peratusnya dari 11 hingga 17%. Jadi jika manusia makin hari makin lemah frontal lobenya, bukankah manusia tersebut akan menyerupai haiwan atau lebih buruk dari itu? Haruan makan anak?

Melalui kajian, ahli sains mengira, pada setiap saat, otak kita memproses 400 billion bit maklumat jika dilihat dari perspektif komputer, tetapi apa yg kita sedar hanyalah 2 ribu bit sahaja, iaitu hanya 0.0000005% sahaja dari proses keseluruhan. Jadi perhatian kita pada sesuatu itu pada masa2 tertentu amatlah sedikit, frontal lobe lah yg membolehkan kita mengawal kesedaran kita yg sedikit itu untuk menfokus pada sesuatu perkara

Bagi orang dewasa 120 bilion sel otak akan mati dalam tempoh 24 jam dan akan diganti dengan sel yang baru dalam masa 21 hari, dimana setiap satu sel akan berhubung dengan 10,000 sel yang baru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan